S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

Spolupracujeme

 

 

 

Doporučujeme

 

svetbot-ab-kabelky-240x400-2-1456914620.png

ZBOŽÍ V AKCI

naše cena 159 Kč
skladem
naše cena 69 Kč
skladem

NEJPRODÁVANĚJŠÍ

naše cena 500 Kč
skladem
naše cena 203 Kč
skladem
naše cena 500 Kč
skladem

KONTAKTY

Miroslav Novák - Ledertechnik
Dobrovodská 3
České Budějovice
tel: +420 737668004
info@renovacekuze.cz
www.opravykuze.cz
www.renovacekuze.cz

» Otázky o kůži

Léčba plesnivé kůže

 

Téma: kožené čalounění v automobilech

 

Dalším takovým častým jevem je plesnivá kůže. Je z ní cítit nepříjemný zápach. Většinou je to způsobené nesprávným skladováním, v případě automobilu špatným větráním. V ideálním případě se kůže skladují při pokojové teplotě, při optimální vlhkosti mezi 40 -60 procenty. Vlhkost nad 70 procent a nedostatečná cirkulace vzduchu je úrodnou půdou pro bakterie a plísně.

 

Zda lze bezpečně plísně odstranit závisí na hlavně na době, kdy byla kůže vystavena nepříjemným vlivům. Pokud je to krátká doba, tak plíseň zůstává na povrchu a dá se docela dobře odstranit. V opačném případě plíseň napadá mimo kůži také polštáře a veškeré textilie. Jakmile se chytne celé jádro sedáku, nelze s tím již moc dělat. Povrchově to sice odstraníte, ale jakmile v autě třeba zatopíte nebo začne proudit vzduch, začne se linout nepříjemný zápach. Můžete se pokusit to překrýt nějakým kokpit sprejem nebo jinou vůní, ale ve finále se Vám nepříjemný zápach znovu dostaví. A je to také zdraví nebezpečné. V tomto případě nezbývá než sedačky a vše chycené prostě vyměnit.

 

Uvedu takový příklad.:

 

Před třemi lety jsme řešili s firmou, která dováží do Čech sedací soupravy obdobný problém. Sedačky byly zavřené skoro měsíc v kontejneru na cestě z Číny do Hamburku, a když se konečně dostaly do Čech tak byly všechny chycené od plísně. Zajímavé na tom bylo, že tam byly tři druhy plísní. Aspoň podle zbarvení. Zelená, modrá a červená. Zelená šla docela dobře setřít. Působila pouze na povrchu. Kdežto modrá a červená již byly rozlezlé i do polstrování. Zkoušeli jsme to čistit všemi dostupnými prostředky, snažili jsme se to přebarvit, ale bez šance. Plíseň vždy hned vylezla. Způsobilo to právě nevhodné skladování. Nevím, jak to s těmi sedačkami dopadlo, ale naše doporučení znělo, nandat to na velkou hromadu a zapálit. Bohužel.

 

Plíseň ovšem nemusí být neřešitelný problém. Když se nám ji podaří vyčistit, stačí se jen zbavit nepříjemného zápachu. Před několika lety byly testovány prostředky na hubení plísní. Kromě komerčně dostupných prostředků se zkoušel izopropylalkohol a octová esence. Alkohol není úplně nejlepší, proto ideální produkt je právě octová esence. V Německu se dá sehnat neředěná kyselina octová, u nás je dostupný klasický ocet. Tam je kyseliny většinou 25%. Můžeme to ještě naředit 1 ku 1 s vodou a vše s tím potřít. Kůže se tím okyselí, posouvá se pH a to by mělo zahubit výtrusy hub. Nechá se proschnout, případně se opakuje. Tímto způsobem by se plísně měly zahubit.

Následně to chce provést kontrolu, jestli je již vše v pořádku. Nechte auto na slunci se zavřenými okny. Pak zkuste auto otevřít. Když nic neucítíte, je vše v pořádku, v opačném případě jděte po čichu a zkuste zjistit zdroj zápachu. Mohou to být ještě koberce nebo dveřní výplně nebo něco jiného. Postup zopakujte. Jen tak si můžete být jisti, že zdroj je skutečně odstraněn.

Důležité je po ošetření následná péče. Tuky a oleje na rostlinné a živočišné bázi nesou riziko jako živná půda pro opětovné napadení. Z tohoto důvodu je důležitá péče syntetickými přípravky. Nezbytnou konzervaci zajistí Sloní tuk nebo Protektor na hladkou kůži. Sloní tuk stačí nanést dvakrát do roka, Protektor se může nanášet 2-4x do roka v závislosti na stáří a opotřebení.

 

Nyní je třeba zajistit vhodné skladování na příští zimu. Není nutné měřit teplotu a vlhkost, ale je jasné, že špatné skladování vede k nepříjemným problémům.